26 04 2024 | C.N.R.A.

Asteroidul geointersector 2004 BL86 își dezvăluie compoziția mineralogică

Asteroizii sunt corpuri ale sistemului solar de dimensiuni cuprinse între 10 metri și 1000 kilometri ce orbitează în jurul Soarelui. Catalogul cu asteroizii descoperiți conține peste 700 000 de astfel de corpuri. Peste 12 000 dintre aceștia intersectează sau se apropie de orbita Pământului. Aceste corpuri sunt numite generic "asteroizi geointersectori".

Din cauza posibilelor apropieri de Pământ, asteroizii geointersectori reprezintă un subiect de studiu științific deopotrivă prin prisma pericolului potențial ce îl reprezintă pentru civilizația noastră cât și prin prisma importanței pe care o pot prezenta pentru dezvoltarea industriilor spațiale și a programelor de zbor interplanetar pentru sondele cu echipaj uman. În lunile ianuarie și februarie 2015 asteroidul 2004 BL86 s-a apropiat la doar 1,2 milioane kilometri de Pământ, ceea ce reprezintă aproximativ de trei ori distanța Pământ - Lună. Acest obiect a fost clasat în categoria asteroizilor geointersectori cu orbite haotice.

Datele de observație obținute începând cu momentul descoperirii lui, în anul 2004, până în anul 2015 au contribuit esențialmente la stabilirea elementelor orbitale ale asteroidului. Proprietățile fizice și mineralogice au fost însă foarte puțin studiate. Diametrul acestui obiect a fost estimat la aproximativ 500 metri.

O campanie de observații dedicata studierii acestui asteroid a fost inițiată de Institutul Astronomic al Academiei Romane, Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca, Institutul de Mecanica Cereasca și de Calcul al Efemeridelor din cadrul Observatorului din Paris, Isaac Newton Group of Telescopes din insulele Canare și Infared Telescope Facility din insulele Hawai. Observații fotometrice ale asteroidului 2004 BL86 au fost obținute în ianuarie și februarie 2015 la Observatorul din Cluj-Napoca și București (Figura 1). Observații spectroscopice în domeniul vizibil au fost efectuate din Centrul de observații la distanta București aflat în sediul Institutului Astronomic al Academiei Române. Din București s-a pilotat telescopul Isaac Newton având apertura de 2,5 metri, localizat în insulele Canare. Observațiile spectroscopice în domeniul infraroșu au fost efectuate din Centrul de observații la distanța din Paris, de unde a fost pilotat telescopul Infrared Telecope Facility cu apertura de 3 metri, localizat în insulele Hawai.

Analiza datelor de observație a permis obținerea de rezultate legate de parametrii fizici și mineralogici ai asteroidului 2004 BL86. Din datele spectrale s-a obținut un diagnostic legat de suprafața asteroidului. Asteroidul conține minerale bazaltice (Figura 2) ceea ce duce la concluzia că obiectul este un fragment al unui asteroid diferențiat, cel mai probabil o bucată din crusta uni astfel de obiect. Din corelația strălucirii obiectului și a mineralogiei lui s-a estimat un diametru realist de aproximativ 300 metri, în concordanța cu măsurătorile radar efectuate în Statele Unite. Analiza datelor fotometrice a permis confirmarea unei perioade de rotație proprii de aproximativ 2,6 ore. Următoarea situație favorabilă pentru observarea asteroidului 2004 BL86 va fi în luna ianuarie 2050.

Rezultatele științifice au fost publicate în luna august 2015 în prestigioasa revistă europeana Astronomy & Astrophysics.

Persoane de contact: Mirel Bîrlan, Marcel Popescu

Referinta articol: Birlan M., Popescu M., Nedelcu A., Turcu V., Pop A., Dumitru B., Stevance F., Vaduvescu O., Moldovan D., Rocher P., Sonka A., Mircea L. Characterization of (357439) 2004 BL86 on its close approach to Earth în 2015 - Astronomy & Astrophysics vol 581, 2015

Figura 1. Imaginile astronomice obținute timp de 10 minute cu telescopul de 0,5 metri diametru al Institutului Astronomic al Academiei Române. Imaginile în care s-a mișcat asteroidul 2004 BL86 au fost suprapuse. Imaginea stelelor este reprezentata de punctele luminoase, iar imaginea asteroidului este segmentul de dreaptă oblic din partea dreapta-jos a imaginii, datorită mișcării sale în intervalul respectiv de timp.

Figura 2. Spectrul compus în domeniul vizibil și infraroșu al asteroidului 2004 BL86. Datele obținute în intervalul spectral 0,4-2,5 microni prezintă două benzi de absorbție tipice mineralelor bogate în siliciu cristalizat sub formă de olivină și piroxen. Comportamentul spectral al suprafeței asteroidului este foarte asemănător cu cel al bazaltului, un indicator al faptului că 2004 BL86 a făcut parte în trecut dintr-un asteroid diferențiat (asteroidul părinte a suferit o segregare în următoarele părți componente: nucleu, manta și crustă). Analiza mineralogică fină a acestui spectru duce la concluzia că asteroidul 2004 BL86 este o parte din crusta unui asteroid diferențiat.