24 04 2024 | C.N.R.A.

Noutati astronomice pentru primavara anului 2017

Va urez o primavara fericita !
Prezint atentiei dumneavoastra succint, cateva evenimente care au marcat si vor marca aceasta primavara.
  • Adunarea generala CNRA, din 17 martie ora 13 h 30 min va avea loc in Holul planetariului, Institutul Astronomic, str. Cutitul de Argint nr. 5, Sector 4, Bucuresti.
  • Adunarea generala a Astroclubului Bucuresti din 18 martie ora 11, va avea loc in Holul planetariului Institutului Astronomic.
  • Echinoctiul de primavara se va produce la 20 martie 12h 29 min (Timp Legal Roman).
  • Ora Pamantului este stabilita pentru 25 martie 2017. Se propune stingerea iluminarii in intervalul orar 20.30-21.30.
  • Se trece la ora de vara pe 26 martie cand ora 3 devine ora 4 (Timp Legal Roman + 1 h).
  • Minitabara de astronomie si astrofotografie organizata de SARM (Societatea Astronomica Romana de Meteori) se va desfasura la Runcu-Stone, masivul Leaota, in perioada 17-20 martie. Vor fi participanti din: Constanta, Pitesti, Miercurea Ciuc, Bucuresti, Ploiesti, Targoviste.
  • 28 martie 2017 se implinesc 110 ani de la sedinta din 28 martie 1907, cand profesorul Ion Otescu a prezentat la Academia Romana comunicarea "Credintele taranului roman despre cer si stele", scriere publicata in Analele Academiei Romane, seria II - Tom XXIX. Editura Alpha, editorul Gheorghe Petcu a re-publicat lucrarea in anul 2000 si a promis o reeditare in a doua jumatate a acestui an.
  • 1 Aprilie: Global Star Party - Petrecerea Mondiala a Stelelor.
  • Globe at night 2017, este programata pentru urmatoarele date: martie 20-29, aprilie 18-27,  mai17-26, iunie 16-25. Priviti cerul oriunde va veti afla, numarati cate stele din constelatia Orion vedeti si transmiteti organizatorilor. Ajutati in acest fel, intre altele, la determinarea gradului de poluare luminoasa a planetei.
  •  Prin conventie, Pastele este definit ca fiind in prima duminica (16 aprilie 2017) dupa prima Luna plina (11 aprilie 2017) de dupa Echinoctiul de primavara (20 martie 2017). In acest an Pastele ortodox si catolic sunt comune, duminica 16 aprilie 2017.
  • Olimpiada nationala de astronomie si astrofizica din anul 2017 se va desfasura in perioada 19-22 aprilie la Calimanesti, in jud.Valcea.
  • Va invit sa urmariti emisiunea "Noi si cerul" la ColumnaTV, post cu acoperire nationala, singura emisiune permanenta de astronomie din Romania, sambata la ora 15, moderator fiind domnul Valentin Grigore, presedintele SARM.
  • 21 aprilie Ziua internationala  a astronomiei.
  • 22 aprilie Ziua internationala  a planetei Pamant.
  • Pe 6 mai redactia Stiinta si Tehnica va organiza Astronomy Day
  • 11-13 mai Sesiune nationala de comunicari stiintifice la Muzeul "Vasile Parvan" din Barlad. Sectiunea de astronomie va fi condusa de muzeograful Ciprian Vantdevara.
  • Planetariul si Observatorul Astronomic al Muzeului "Vasile Parvan" din Barlad organizeaza in perioada 7-11 iunie Scoala de vara "Descopera Universul" editia a 6-a.
  • SARM organizeaza in perioada 17-23 iunie Scoala de vara pentru copii si tineret la cabana Runcu Stone.
  • 30 iunie Asteroid Day. Subliniem contributia cosmonautului roman dr. ing. Dumitru Dorin Prunariu, primul ambasador oficial al evenimentului Asteroid Day care a jucat un rol esential in adoptarea Declaratiei ONU/COPUOS  impreuna cu  Asociatia Exploratorilor Spatiali (ASE ). Luxemburgul va fi gazda unei transmisiuni live de 24 ore care prezinta actvitatile desfasurate la nivel global. Agentia Spatiala Romana (ROSA) este partener al proiectului.

Semnalam egalmente aparitia catorva reviste:

• Pasi spre infinit Revista semestriala de astronomie Asociatia Astronomica Sirius, Liceul Mihai Eminescu din Barlad.
  • Revista anuala de astronomie Perseus nr. 6,  editata de Astroclubul Perseus din Barlad, va apare pe 11 mai
  • Stiinta si tehnica - revista lunara, cu rubrici pentru iubitorii cerului in urmatoarele domenii: spatiu, astrofizica, astronomie, cercetare, etc.

Prof. Erika Lucia Suhay, membru al Comitetului National Roman de Astronomie